Skip naar content

Maatschappelijk betrokken ondernemen, een interessante business case?

11 december 2012

'Business needs' en 'society needs' gaan steeds meer hand in hand. Zaken als zorg, onderwijs, welzijn, veiligheid en participatie waren voorheen het domein van overheden en maatschappelijke instellingen. Bedrijven pakken ze steeds vaker zelf op en proberen verbinding met hun core business te maken. Denk bijvoorbeeld aan investeren in mensen met afstand tot de arbeidsmarkt met het oog op krapte op de arbeidsmarkt.

 

Verbinding met core business

"Die verbinding maken is lang niet altijd eenvoudig", aldus Eerde de Swart, programmamanager maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) van MVO Nederland. Daarom heeft de MVO Nederland Academie internationaal MBO-expert en auteur Veronica Scheubel uitgenodigd, voor een fikse dosis inspiratie. Op 6 maart geeft ze een masterclass Corporate Community Involvement - ofwel MBO - voor iedereen die interesse heeft in dit onderwerp, zowel bedrijven als vrijwilligersorganisaties.   

 

MBO in de breedte

Scheubel: "Community Involvement nowadays is about contributing corporate core competencies to finding innovative solutions to pressing societal and environmental problems, in partnership across sectors." Aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden zoomt ze tijdens de masterclass in op vragen als: Hoe kunnen bedrijven effectief van maatschappelijke meerwaarde zijn? Kan maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) ofwel Corporate Community Involvement, een interessante business case voor uw bedrijf zijn? Hoe kunt u het integreren in uw MVO-beleid? Maar ook: Hoe komen partnerships tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties tot stand? Hoe kun je MBO meten en er over communiceren?

 

Logische link

Eerde de Swart: "Wat mij fascineert aan de visie van Veronica Scheubel, is dat ze vertrekt vanuit de impact die een bedrijf kan hebben op de samenleving. Van daaruit legt ze een logische link naar de core business en maximale medewerkerbetrokkenheid. Dat is de basis voor een werkelijk geïntegreerde rol van het bedrijfsleven in de maatschappij. Op dit specifieke gebied sla ik haar even hoog aan als Michael Porter en Mark Kramer."

 

Veronica Scheubel

Veronica Scheubel is organisatieadviseur, coach, trainer en facilitator, vooral op het gebied van MVO, MBO en veranderingen in organisaties. Ze heeft onder andere gewerkt als community engagement manager bij Nokia en ze is auteur van het boek 'Corporate community involvement: The Definitive Guide to Maximizing Your Business' Societal Engagement'.

 

Meer informatie over MBO? bekijk het webdossier

 

 

Terug naar hoofdnavigatie

Samen veranderen