Skip naar content

Hoe te communiceren over MVO?

11 december 2012

Hoe te communiceren over MVO? Veel bedrijven worstelen met deze vraag. Op woensdag 26 juni 2012 gaf Irenka van den Hout, hoofd Communicatie MVO Nederland, er een workshop over. Daar werden bekende dilemma’s beantwoord met praktische tips en trucs.

Angst voor greenwashing

‘Angst voor greenwashing’ en ‘roep om transparantie’ waren de MVO-trends die de deelnemers van de workshop het meest herkenden. Veel communicatieprofessionals worstelen met de volgende dilemma’s:

  • “We zijn nog niet 100% duurzaam. Is het dan wel slim om te communiceren over tot nu toe  behaalde resultaten?”
  • “Worden we niet keihard afgerekend op wat er nog niet goed gaat?”

“Juist wel over communiceren”, luidde het advies van Van den Hout. “Neem je stakeholders mee in je zoektocht en wees open over de dilemma’s die je tegenkomt. Dat levert goodwill en wellicht interessante nieuwe samenwerkingsverbanden op. Niet communiceren over zaken die minder goed gaan is geen optie. Dat komt altijd als een boemerang bij je terug.”

Tien tips

Maar hoe communiceert u dan het beste over MVO? Van den Hout gaf tien tips, met als uitgangspunt dat MVO aansluit bij of verankerd is in de kernwaarden van een bedrijf. Anders is communiceren over MVO-activiteiten niet geloofwaardig.

'Communiceer stapsgewijs' was de eerste tip. Maar ook ‘blijf bij je core business’ en ‘doe aan corporate story telling’ passeerden de revue. Dat laatste betekent: vertel een waarheidsgetrouw verhaal over de drive van je bedrijf waaruit je maatschappelijke betrokkenheid blijkt.

Verder: ‘voorkom vaag taalgebruik’, ‘zorg voor voldoende bewijs om je statement te onderbouwen’ en ‘begin bij de communicatiemiddelen en -kanalen die je al hebt’.

De confrontatie

Tot slot bespraken de deelnemers een eigen case in kleine groepjes. Ook hier kwamen vragen aan bod als: “als ik mijn opdrachtgever verdenk van greenwashing, dan wil ik daar eigenlijk niet over communiceren. Moet ik de confrontatie aangaan of niet?"

“Ga de confrontatie aan”, adviseerden de deelnemers hun medecursist eensgezind.

Bekijk voorbeelden van communicatie-uitingen over MVO en greenwashing op Facebook.

Lees achtergrondinformatie, tips en trucs in het webdossier Transparantie, communicatie en marketing.

Bekijk alle workshops van MVO Nederland in de agenda.

Terug naar hoofdnavigatie

Samen veranderen