Skip naar content

“Duurzaamheid moet beeld van Nederland gaan bepalen”

11 december 2012

“In de toekomst moeten buitenlanders bij Nederland eerder gaan denken aan duurzaamheid dan aan molens en tulpen.” Dat zei Bernard Wientjes bij de presentatie van een rapport over duurzame businessmodellen van de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC) op 4 september in Amsterdam.

De DSGC is een groep van Nederlandse topondernemingen die duurzame businessmodellen wil promoten en bevorderen. De deelnemers zijn Unilever, DSM, AkzoNobel, FrieslandCampina, Philips, Shell, KLM en Heineken.

Praktijkvoorbeelden van duurzame businessmodellen

Deze multinationals hebben het Engelstalige rapport ‘Towards Sustainable Growth Business Models’ gepubliceerd, vol achtergrondinformatie en praktische voorbeelden van bedrijven die financiële groei koppelen aan maatschappelijk rendement.

10 succesfactoren van duurzame businessmodellen

Het rapport biedt “praktisch inzicht in de wijze waarop duurzaamheid binnen organisaties kan worden verankerd”, volgens VNO-NCW-voorzitter Wientjes. “Daarnaast heeft de coalitie 10 succesfactoren geïdentificeerd, die nodig zijn om duurzame businessmodellen te realiseren.”

De ambitie van de DSGC moet ertoe bijdragen dat “buitenlanders in de toekomst bij Nederland eerder denken aan duurzaamheid, dan aan molens en tulpen”, aldus Wientjes.

Duurzaamheid als exportartikel

Daarmee sluit hij aan bij de ambitie die MVO Nederland-directeur Willem Lageweg deze maand uitsprak in een interview met magazine P+: “Wanneer we vertrouwen op onze befaamde handelsgeest kan kennis over alles wat met duurzaam ondernemen te maken heeft wel eens een nieuw exportartikel worden.”

Lees het rapport ‘Towards Sustainable Growth Business Models’.

Lees het interview met Willem Lageweg en Bernedine Bos met P+.

Terug naar hoofdnavigatie

Samen veranderen