Skip naar content

Duurzaam communiceren: ga in gesprek met uw klant

11 december 2012

Start een dialoog met uw klant. Dat is dé boodschap van het congres Duurzaam Communiceren dat vorige week plaatsvond in Antwerpen. Stakeholders vinden het belangrijk dat ondernemers open en eerlijk zijn over hun activiteiten, ook op het gebied van people, planet en profit.


Jason Perks: ‘Klanten zijn de bestaansreden van elke onderneming’

Ondernemers, mvo-managers en marketing- en communicatieprofessionals discussieerden over het belang van de stakeholderdialoog met Jason Perks, medeoprichter van Two Tomorrows. "Een voortdurende dialoog zorgt dat u continue weet wat leeft onder klanten en relaties", zei Perks. Dat is cruciaal, "want zij zijn de bestaansreden van elke onderneming."

Hoge verwachtingen

John Grant, auteur van ‘The Green Marketing Manifesto’, hamerde tijdens zijn voordracht op de verantwoordelijkheid die bedrijven hebben. Uit onderzoek van Havas blijkt dat 80% van de mensen verwacht dat bedrijven zich verantwoord gedragen ten aanzien van mens en milieu. Grant: "het gaat niet om minder slecht doen, maar om meer goed doen."

Duurzaamheidsverslaggeving

Ilse Moens van PWC en Iris van der Veken van diamantenfabrikant Rosy Blue gaven tips over het maatschappelijk jaarverslag: het meest gebruikte communicatiemiddel over MVO. Door transparantie komt een bedrijf meer onder vuur te liggen, zei Moens, dus wees zelfzeker voordat u gaat communiceren.

Een jaarverslag is geen pr, vulde Van der Veken aan, maar een vorm van reputatiemanagement. De verslaggeving moeten aan beleid worden gekoppeld anders is het een wassen neus. Een internationale en onafhankelijke auditor geeft het verslag gewicht.

Eerst intern

Voordat het zover is, moet duurzaamheid intern gaan leven, aldus Van der Veken. Medewerkers zijn immers ook stakeholders. Daar ligt dan ook een belangrijke les. Communiceren over duurzaamheid mag vrij nieuw zijn, ook hier geldt een oude communicatieregel: eerst intern, dan extern.

Meer weten over het congres Duurzaam Communiceren? Kijk op www.duurzaamcommuniceren.be.

Terug naar hoofdnavigatie

Samen veranderen